Min trädgård

Jag vill ha ett eget hus med trädgård där man kan odla, ligga och slappa, förbanna Oscar för att han inte klippt gräset. Fika i syrenbersån hela dagarna. Kasta kubb och ha vattenkrig (pax för trädgårdsslangen). Ja ni fattar. Inget hus i sikte dock även om jag tror och hoppas att det nån gång kommer. Än så länge får jag nöja mig med balkongen vår. Det går utmärkt att odla där också, det är som värsta växthuset, rakt i söderläge. Tyvärr går det knapt att sitta där så här års, i skrivande stund är det 42,5 grader varmt där ute.

Förra året blev jag lite väl wild and crazy med odlandet. Växterna svämmade över alla brädder och man fick inte plats att sitta där ute. Tobaksplantorna som jag fått av mor min blev en och en halv meter höga, medans mammas futtiga bara blev några decimeter (hon var lite avis). Tomaterna blev så stora att till slut var den enda krukan som passade en stor sophink. Det var fint men inte det minsta praktiskt.

I år är det lite mer lagom, lite kryddor, en lagom stor tomatplanta (med massor av tomater) och lite blommor. Man kan till och med sitta där ute och fika, om det inte är en varm solig dag vill säga. Då smälter man bort likt Grönlands inlandsis på bara några minuter.

På min balkong bor fjärilslavendeln granne med tomatplantan:



Persilja, rosmarin och timjan kan va trevligt o ha hemma:


Nedanför kryddorna bor en tagetes (från mamma) tillsammans med pelargoner (från Johan):


Jo jag vet att pelargonerna är små och taniga, men de är bara barn! Jag hoppas att dom växer sig stora och starka inom en snar framtid. Annars åker dom ut.



Kanske lite tantigt att tycka om blommor och trädgård och sånt, men va f_n, jag är ju snart 30 (bara några år kvar) och då blir man väl automatiskt  tant eller? Eller blir man dam först? Sen tant och sist kärring? Hur var det nu?
Skit detsamma det går bra med vilket som.

Kommentarer
Postat av: Oscar

Hur kan ja redan få skäll för att jag inte klippt en icke existerande gräsmatta?

2009-08-05 @ 17:33:15
URL: http://veronicaolin.blogg.se/
Postat av: Veronica

Oscar:Det är lika bra att börja i tid hjärtat! Du vet att jag säger det med kärlek...

2009-08-06 @ 00:35:33
URL: http://veronicaolin.blogg.se/
Postat av: Johan

Följande torde vara sant, först blir du definitivt tant, sen tror jag det går 1,3 tant på en kärring.... dam är ett begrepp jag inte är bekant med...??!!

Hur som helst den dagen den sorgen, det är ju ett tag kvar.



ps vårt gräs är långt - det är alltid trevligt med besök ds

2009-08-06 @ 15:06:13
URL: http://askebacken.bloss.se
Postat av: nina

Å sånna fina växter. Nästa gång du kommer kan jag gärna ta lite tips. om man söger så här, vår terass svämmar inte direkt över av växlighet...

2009-08-06 @ 20:43:17
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Linnea

Alltså, över 30 är inte tant... Kanske vuxen kvinna... Hur som helst är det helt ok att gilla växter och blommor. Jag har också kommit på mig själv med att tycka det är sjukt kul. Och framför allt mycket trevligare att sitta på balkongen när det är lite grönt och fint där. Däremot hade jag inte pallat ha en stor trädgård. Det är jag nog lite för lat för... (eller kan jag ju skylla det på åldern, en gammal piffig tant om jag )



puss

2009-08-08 @ 12:55:49
Postat av: Maria

Vadå tant efter 30.......

2009-08-11 @ 21:35:48
Postat av: Maria

Vadå tant efter 30.......

2009-08-11 @ 21:36:32
Postat av: veronica "författaren"

Maria: Tant över 30 gäller tydligen bara vissa, du får fråga Johan, han har tydligen koll på det där.

2009-08-12 @ 22:52:14
Postat av: Agneta olin

Hallå!

vill bara säga att efter tre veckor i europa, har mina tobaksplantor vuxit och är minst 1.5 m höga. De doftar ljuvligt på kvällarna. Men det kanske också kan vara så att de fått lite mer vatten än vanligt eftersom Olle skött om dom nu när vi varit borta.

Kram mamma

2009-08-15 @ 11:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0