Jag har fått en ny hylla

Det ska inte underskattas det här med att vara gravid. Det flesta symtom jag har haft hittills hade jag väl klarat mig utan, som till exempel foglossningar, illamående och trötthet. Jag har ändå klarat mig ganska lindrigt undan och borde inte gnälla allt för mycket. Det kunde ju varit värre. Dessutom kommer jag ju (om allt går som det är tänkt) föda barn i ett land där man får både smärtlindring och klapp på huvudet när man är duktig. Inte alls som i Etiopien, där de stackars kvinnorna fick skäll om de skrek för mycket om de ens hade turen att någon hjälpte dem vid förlossningen vill säga.

Där föddes barn som ibland inte ens var önskade, utan något som mannen ville ha för att visa hur fertil han var. Eller helt enkelt för att det inte fanns tillgång/kunskap om preventivmedel. En unge som gav mamman en mun till att mätta. Det hände fler än en gång att vi blev erbjudna att ta med barnet hem till vårt land, där det fanns mat, tak över huvudet och utbildning. Det var med en tår i ögat man var tvungen att tacka nej.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om, jag skulle ju berätta om min nya hylla. Det är en sån där jättebra hylla man kan lägga saker på utan att dom ramlar ner. Än så länge funkar den bäst när jag sitter i soffan med dålig hållning. Tänka sej, den var alldeles gratis också, jag behövde bara lite hjälp av Oscar att tillverka den men det tog han inget betalt för.

Jag som varit nöjd över att jag inte gått upp något i vikt än, att jag fortfarande kommer i mina vanliga kläder trots att halva graviditeten har gått måste, nog erkänna att jag börjar bli tjock. Även om vågen inte rört sig särskilt mycket så verkar kroppen ha möblerat om lite och satt en hylla där jag förut hade en mage. Jag upptäckt det när jag satt i soffan och slöade, fjärrkontrollen låg kvar där på hyllan. Otroligt bekvämt, behöver inte flytta mig en millimeter för att byta kanal. Det är fantastiskt det här med att vara gravid!

Kommentarer
Postat av: Nina

Hahahah härlig insällning til graviditeten.



Vår värld är så ofantligt orättvis... jag fattar faktiskt nästan inte riktigt hur du kan gå vidare efter att träffat dessa kvinnor i Etiopien. För mig är det inte riktigt verklighet... å det är nog tur det. Fy fan... Men du är stark Veronica, det är imponerande.



Kram

2009-11-22 @ 09:48:10
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Agneta olin

Läste en intressant artikel i dagens GA Magnus Sundblad, kirurg på Visby lasarett har varit i Etiopien för att se hur sjukvården är där. Läs den!



Vi kan verkligen vara tacksamma för att vi bor där vi bor. Du jag längtar efter att få se din "hylla"

kramar i massor mamma

2009-12-05 @ 11:07:26
Postat av: Linnea

Hahaha!!! Tänker på Phoebe i vänner när jag läser vad du skrivit :). Hon hade också en hylla hihi. Men du söta lilla Verra, kan du inte fota och visa hur du ser ut. Jag är såsåsåsåså nyfiken!!



Lite svar till din komentar på min blogg... det tog GRYMT lång tid i duschen och jag fick ändå inte bort all sand... Typ 40 min...



Saknar dig och tänker på dig!



Puss i massor

2009-12-06 @ 16:28:04
Postat av: Linnea

Men här finns ju inga bilder ju :(. puss

2009-12-09 @ 16:30:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0