Systrar- upp till kamp!!!

Man upphör aldrig att förvånas över pamparnas planer för att få landtingets ekonomi på fötter. Landstinget i Östergötlands ekonomi blöder, igen. Naturligtvis kommer sparkraven som ett brev på posten. Diskussionerna går varma här på jobbet eftersom alla "kostsamma" arbetstidsmodeller skall tas bort, vi kommer sannolikt att få börja jobba varannan helg och de gör vad de kan för att dra in sjuksköterskornas fantastiska löneökning på ca 3%.

Ojojoj vilken strålande idé! Kostsamma arbetstidsmodeller som har införts för att minska sjukskrivningar, locka personalen till att jobba natt och göra livet drägligt för personalen. Arbetstidsmodeller som har sparat pengar åt landstinget, på lång sikt. Lång sikt är inget begrepp som verkar vara bekant för landstingsledningen. Kort sikt är bättre, för då kan man spara lite pengar detta året och då ser det ut som att man klarat budgeten. Hur det sen ser ut om två år, ja det är alldeles för långsiktigt. Det blir någon annans problem.

Hade jag inte varit i den situationen jag är i nu (gravid) så hade jag förmodligen övervägt att börja pendla till Norge, för här i Sverige är mina tjänster uppenbarligen inget värda. Jag hoppas att alla de som kan sticker fortare än kvickt så att landstingen (och detta gäller inte bara i Östergötland) inser att man inte kan behandla sina anställda hur som helst. Tyvärr så verkar de flesta sjuksköterskor och annan vårpersonal fortfarande tro att vårat arbete är ett kall och acceptera försämringar med en nigning och ett tack för att därefter snällt arbeta vidare. På sin höjd gnäller man lite i korridorerna och skriver på protestlista som inte kommer att hjälpa ett skit. Jag är inte ett dugg bättre själv, Oscar brukar kalla mig för Florence Nightingale (det är häxan som gjorde något bra men blev ihågkommen för att ha arbetat dag och natt utan betalning).

Johan har skrivit en jättebra insändare i Corren som jag tycker ni skall läsa. Han fick ett intelligent svar idag från någon som uppenbarligen aldrig själv har vårdats på sjukhus eller är insatt i vården. Men ordet är ju fritt, alla får tycka vad dom vill. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Nina

Det är FÖRDJÄVLIGT att de drar in på er.

2009-11-07 @ 22:56:13
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Agneta Olin

Stå på er!

Tänk att det alltid varit så att de som är på golvet och gör grovjobbet aldrig blir hörda och ska ha minst betalt.

2009-11-09 @ 15:15:43
Postat av: Linnea

Håller med, jag ska själv dra mig ( om sisådär ett och ett halvt år) när jag dragit mitt strå till stacken här... Måste ju stanna i två år. Fast man kan ju hoppas på bättre tider fram till dess... Älskar ju min arbetsplats, men som sagt, jag jobbar inte gratis!!!

2009-11-16 @ 21:45:12
Postat av: Elisabeth och Hector med co

Östergötlands personalpolitik i ett nötskal. Jag är så nöjd att jag gav Landstinget fingret och började på kommunen. Mycket bättre arbetsvillkor och lön. Sen har man ju långledigheter så man kan åka till Norge mellan varven!!

2009-11-19 @ 21:36:47
URL: http://hundrum.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0