Abrupta slut på böcker

Jag har just läst ut "Eremitkräftorna" av Anne B Ragde, härom veckan läste jag ut den första i samma serie som bär namnet "Berlinerpopplarna". Böckerna har även filmatiserats och gått som en serie på SVT för ett tag sedan. Böckerna har nog också något år på nacken. Jag tyckte den första boken var lite seg i början så den tog mig någon vecka att läsa ut. Den tog sig dock i slutet och man blev nyfiken över vad som skulle hända med den norska släkten på Neshov som böckerna handlar om. Därför fortsatte jag med Eremitkräftorna i rasande tempo, läste ut den på två dagar. Ju närmare slutet jag kom desto nyfiknare blev jag på hur sjutton författaren skulle hinna få till ett slut. Det fick hon inte. Har aldrig läst en bok som slutar så mitt i en händelse. Sista meningen i boken är: "Hon ryckt upp ytterdörren och rusade förbi sköljrummet utan att byta om till griskläder, öppnade dörren in till djuren och tände i taket." Och sen, vad då????

Så kan ju för i helvete inte en bok sluta, mitt i bara så där! Jag ringde till Johan eftersom jag misstänkte att han rivit ut tio sidor innan han lånade ut bokjäveln till mig. Men nej då, så var inte fallet. Däremot fanns det en tredje bok. Jag suckade av lättnad och frågade om jag kunde låna den också. Nehej, det gick inte för den har inte kommit ut på svenska än! Jag är kass på norska då det är inget alternativ. Visste ni till exempel att Eremitkräftor heter Eremittkrepsene på norska? Hur logiskt är det? Men efter lite research (google) så upptäckte jag att Johan ljugit för mig. Den tredje delen kom ut i maj och heter "Vila på gröna ängar". Jag tror Johan fick dåligt samvete efter sin lögn, för nu har han beställt ett exemplar var till oss. Det var ju verkligen snällt! Jag tror han är min alldeles snällaste svåger.

Vad boken handlar om?! Jo den handlar om en norsk familj och deras gård, familjens hemligheter och problem. Kanske inte låter så revolutionerande men de är helt klart läsvärda! De två första i alla fall, den sista vet jag ju inte än...

Kommentarer
Postat av: nina

Ha ha du är rolig. Ja det var ett oerhört abrupt slut på tvåan. Håller på med trean nu. På norska... nej jag skojar. Fattar inte ett jota av det vackra språket

2009-09-22 @ 09:55:18
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Johan

Visste faktiskt inte att den var ute än! Men jag kan behålla ditt ex om du vill!!?! Så kan jag läsa den två gånger själv. Jag får den nog innan veckans slut så snart vet vi...

Kram

2009-09-22 @ 14:26:00
URL: http://askebacken.blogg.se/
Postat av: Johan

...hur många svågrar (undra om det heter så?) har du egentligen??

2009-09-22 @ 14:28:37
URL: http://askebacken.blogg.se/
Postat av: Linnea

Läste ju som bekant böckerna i somras... Bra men speciella... Jag tänkte som du om slutet i tvåan. Men... hade ju kollat upp hur läget var och hade trean hemma så jag kunde slänga mig över den direkt :)

2009-09-27 @ 16:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0