Svart på vitt

Dagarna går. Vissa går bättre, andra är helt befriade fån hopp. Idag har varit en sådan dag. Hopplös. Mådde skit redan när jag slog upp ögonen imorse. För jag visste, att idag är dagen då vår dotters dödsannons står i tidningen. Det var jobbigt att bestämma vad som skulle stå i den. Det var värre att se den där i tidningen. Där stod det, svart på vitt. Våran Astrid födde och dog på samma dag. Kom till oss, log och vände om.

 

Vi spenderade några timmar på stan. Varenda lycklig mamma på hela ön var ute med sin barnvagn i vårsolen. Varenda gravida kvinna på hela ön var på stan. Överallt barn, barn, barn. Jag som trodde jag skulle vara en lycklig mamma nu, gick istället och letade efter något att ha på mitt eget barns begravning. Vad fan har man på sig på sitt eget barns begravning? Helst vill jag inte ha någonting. Jag vill inte gå på mitt eget barns begravning. Jag vill ha henne kvar i livet.

 

I måndags träffade vi Astrid för sista gången, i visningsrummet på Visby lasarett. Det var fint. Hon var så vacker och nöjd där hon låg. Vi lämnade en nalle som numer vakar över Astrid. Farmor lämnade en filt så hon slipper frysa. Mormor, morfar och morbror lämnade ett litet mjukisfår. Runt Astrids hals hänger nu smycket jag fick av mina kollegor på neurokirurgen när jag slutade. Det har jag burit sedan dess. Det passar Astrid bättre än mig. Det bär texten Älskad Ängel.

 

 

Nallen har suttit i spjälsängen och väntat på att Astrid skulle komma hem. Nu får den följa med henne i graven istället.


Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Jag sitter här och gråter, jag kan inte ens börja förstå vad du går igenom... Hon är så vacker, er Astrid!

2010-04-28 @ 19:05:43
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad söt hon är, lilla Astrid!

Det är så fruktansvärt sorgligt att ni inte får njuta tillsammans alla tre i vårsolen :(

Kan inte riktigt fatta att det är så...

Tänker på er och hoppas och tror att ni klarar er igenom den här tragedin, även om inget blir som tidigare.

Vila i trygghet och ro Astrid!



Många styrkekramar Sara

2010-04-28 @ 20:05:36
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Fina fina lilla lilla Astrid...

2010-04-28 @ 20:24:56
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag känner er inte, men hittade hit ändå.

Tårar rinner längs mina kinder när jag läser. Ingen borde få gå igenom det ni nu tvingas genomleva.



Jag beklagar er stora sorg.



Vila i frid, lilla, vackra Astrid.

2010-04-28 @ 20:47:04
Postat av: livets underverk

En alldeles ljuvlig liten ängel, er dotter. Sänder en varm tanke och många styrkekramar till er.

2010-04-28 @ 20:49:10
URL: http://livetsunderverk.wordpress.com
Postat av: Elin

Jag beundrar dig så mycket. Du måste vara så himla stark. Det är så ofattbart orättvist det ni tvingas gå igenom.

2010-04-28 @ 21:01:46
URL: http://tributetocreativity.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken fin flicka ni fått. Jag vet att det inte finns ord för att beskriva vad ni känner just nu, det gör bara ont.

MÅNGA KRAMAR

från en annan änglamamma

2010-04-28 @ 21:11:18
Postat av: Malin Beckman

Jättevacker Astrid och så fint med nalle och de kläderna plus smycken. Jag säger ändå grattis er nyblivna föräldrarna! Ni har fått den vackraste dottern, fotot som ska inramas och något att minnas.



Kram. kram. så det känns.......

2010-04-29 @ 00:21:37
Postat av: Linnea

Vad fin hon är! Tänker på er mycket!!!



kram

2010-04-29 @ 06:24:51
Postat av: Johanna Modigh

Världens finaste Astrid!

Vill bara hålla om er alla tre o ge den kärlek o omtanke jag kan!!

NI ÄR UNDERBARA

2010-04-29 @ 09:47:27
Postat av: Anna

Hej!

Hittat dej via familjeliv, idag är min sons dödsannons i tidningen. Det är verkligen tungt!

Stor kram!

2010-04-29 @ 11:30:16
Postat av: Änglamamma

Er lilla Astrid är så otroligt söt. Livet är så orättvis ibland.

Känner igen mig i det du skriver eftersom vi miste vårt barn i samband med födseln förra året.

Många styrkekramar från en gotländsk ängla-mamma

2010-04-29 @ 11:36:56
Postat av: Gabbi

Har svårt att finna ord.., vilken fin och vacker bebis Astrid, ta hand om er! Kram från Gabbi (i fabella)

2010-04-29 @ 15:53:16
Postat av: uLRIKA

En sådan fin flicka ni fått! Så förtvivlat ledsamt och orättvist att hon inte fick stanna med er här nere! Många varma kramar från ängeln Valdemars mamma.

2010-04-29 @ 16:36:57
Postat av: Jenny

Förlorade min dotter för snart 7år sen, man tror inte att det är sant, man tror inte att det kan hända, något man kanske har läst om men inte att det skulle hända en..

Vet inte riktigt vad jag skall skriva, alla tankar bara flyger runt i huvudet, men det är fint att ni gör detta tillsammans, för sen med tiden, så blir det minnen som ni gjort tillsammans med henne, er tid tillsammans..

Tiden man pratar om och man kan känna "glädje" över att man gjorde dessa saker tillsammans.

Att man har kort man kan se på, en lock att titta på, hand och fotavtryck..



Det kommer att ta tid, man kommer att känna hopp, man kommer att gråta och skrika och inte fatta meningen med livet, att känna att det aldrig kommer att kännas bra, man kommer att känna avundsjuka mot andra gravida/småbarnmammor, men man måste få känna det.. Men prata om det, med pappan och andra.

Jag pratade mycket med Gunilla som är kurator på sjukhuset, jag tyckte hon var bra, någon man kan få älta allt med om och om igen..



En stor kram till er, vilken vacker liten ängel ni fick, så välskap och fin.

2010-04-29 @ 17:06:28
Postat av: Lovisa

När jag såg dödsannonsen i tidningen insåg jag att jag får dela min födelsedag med en så söt tjej som Astrid, det gör jag med glädje!



Tänker på er varje dag...



Många kramar från både mig och Gambi!

2010-04-29 @ 18:58:46
Postat av: Hanna Gambe

Det är helt sant att man aldrig skall behöva fundera över klädsel till sitt eget barns begravning! Det är så ofattbart grymt att det är svårt att greppa över huvud taget. Jag tänker mycket på dig och beundrar dig för din styrka att uttrycka din smärta. Ta hand om dig och Oscar och låt honom och dina närmaste ta hand om dig. Kram

2010-04-30 @ 16:48:47
Postat av: Viveca

Jag kommer aldrig att kunna förstå meningen med att någon ska uppleva det ni tvingas uppleva. Jag hoppas att ni på något sätt får krafter att ta er igenom detta. Helt oförståeligt och overkligt, men dina ord får mig att förstå livets skörhet ännu mer. Tack för att du delar med dig.

Kram från en som bara råkade halka hit...

2010-04-30 @ 23:05:04
URL: http://www.fedupnurse.wordpress.com
Postat av: Emma - mamma till Meja

Underbart vacker är hon er lilla ängel!



Kramar!!

2010-05-04 @ 20:07:20
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag beklagar sorgen! Kan förstå till en viss del hur ni känner er pga att min familj miste min bror! All kärlek till er!

2010-05-04 @ 21:06:14
URL: http://raggardrottning.blogg.se/
Postat av: Lisen

Fy, så hemskt. Jag känner inte er, kom hit av en slump, och sitter nu och gråter för er. Vad kan jag säga förutom ta hand om varandra.

2010-05-04 @ 21:58:08
Postat av: Olelsi / Nettan

Skickar massor av styrke kramar till er..

men ni har en vacker ängel.



Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.

2010-05-05 @ 09:42:33
URL: http://olelsi.blogg.se/
Postat av: Theresa

Smärtan är obeskrivlig, så underbar å fin! Är själv änglammam till 2 flickor 26/2-2009 och 30/1-2010.. Stor Kram

2010-05-12 @ 22:54:02
Postat av: sara

hej kom över din sida genom ett par vänner till mig som oxå har förlorat sitt barn. Ville bara säga beklagar sorgen och att Astrid va otroligt fin. Många styrko kramar till er.

2010-06-20 @ 09:27:15
URL: http://saraodelsheim.blogg.se/
Postat av: Chrissan

Så fin hon är er Astrid....

2010-10-17 @ 19:20:20
URL: http://chrissanssvammel.blogspot.com
Postat av: Linda

Halkade in på din blogg och kunde inte sluta läsa. Det var som om du beskrev mina känslor och det jag själv upplevde för sju år sedan.



Stora kramar till er!! Och grattis till lilla Astrid! Hon är och kommer alltid att vara er dotter!



Kram!

2010-12-11 @ 21:10:39
URL: http://www.knepstolparna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0