Begravningen

Begravningen blev precis så fin som vi hade önskat och hoppats. När vi har fått lite distans till allt kommer det att bli ett fint minne. Vi samlades på eftermiddagen, bara de närmsta slänktingarna. Vi ville ha det litet och det var skönt när man väl satt där. Det var tungt ändå, tungt men fint. Jan- Erik som höll i cermonin gjorde ett fantastiskt jobb. Läste fina texter och dikter som passade både oss och Astrid så bra. Skönt att slippa höra prat om gud och himmel när man ändå inte tror på det. Farbror och faster sjöng och spelade "Tears in Heaven" och "Av längtan till dig". Jag har redan använt ordet "fint" flera gånger. Men det är det som passar bäst. Fint. En fin begravning till vår fina flicka.


När själva cermonin var över bar Oscar Astrids lilla vita kista ut till graven. Astrid, trygg i pappas armar. Under tiden ringde kyrkklockorna. Jag och Oscar sänkte tillsammans ner kistan i graven. Solen som lyst från klarblå himmel hela dagen, gick i moln. Det var starkt men fint. Jan-Erik läste raderna som jag och Oscar skrivit till Astrid. Så kom solen fram igen.


Efter gravsättningen behövde vi alla lite stärkande kaffe. Under kaffet pratade Jan-Erik om vikten av att skratta. Skratta och att tillåta sig att sörja. Vi skrattade lite och det kändes fint. Efter kaffet gick vi ut till graven igen. Då var kistan täckt av jord och översållad med alla vackra blommor. Rödhaken sjöng vackert. Vi tände några ljus. Behöver jag berätta att det var fint?

Stort tack till alla som på olika sätt bidrog till att begravningen blev så fin. Den kommer att bli ett viktigt minne för oss.

Kommentarer
Postat av: Larsson

Veronica!

Du är en jättefin mamma till er underbart fina dotter. Hoppas tiden framöver överöser er med fina minnen av er ängel. Ni finns i mina tankar starka fina föräldrar...//Christina

2010-05-05 @ 22:10:30
Postat av: Linnea

Vad skönt att det blev så fint! Tänker på er!



kram

2010-05-06 @ 09:22:02
Postat av: Hanna Helsing

Vår Arvid fyllde 6 år samma dag som Astrid begravdes. När vi firade honom tänkte jag på er, och hur skört och orättvist livet är. Tände ett ljus speciellt för er och Astrid.

Det låter som att ni fina föräldrar fick ett fint avsked av er fina Astrid.

Jag önskar er en ljus & fin vår & sommar, och att ni kan hitta till glädje och skratt mitt i er stora sorg.

2010-05-06 @ 11:37:13
Postat av: KAtarina lind'en

Vilken fin begravning. Du är så otroligt duktig på att uttrycka dig i text, Veronica. Hoppas att varje dag känns lite lite lättare för er. Styrkekramar i mängder till er båda. / Katarina i Linkan

2010-05-06 @ 20:04:54
Postat av: Maud

Veronica.....

Finner inga ord för det jag läser, men läste gråtande högt för min man som nu också sitter och gråter...

Tänker ofta på Er!

Många Kramar!

2010-05-17 @ 21:47:10
Postat av: mia

Tårarna rinner, du beskriver så fint. det träffar rakt i hjärtat

2010-05-19 @ 09:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0