Vårt röda gråa hus

Det är många beslut som skall tas när man bygger hus. Ibland blir det för många. Ett antal måste tas i helt fel skede. Just då, när konsekvenserna av beslutet känns så oerhört långt borta. Till exempel så skall det stå i bygglovsansökan stå vilken färg det eventuella huset skall få. Vi tog ett snabbt enkelt beslut. Grått hus, vita knutar. Klassiskt, stilrent och tjusigt. Jag kom till färgaffären och bad om grå husfärg. Någon som vill gissa hur många gråa kulörer det finns? Det blev ett enkelt beslut. Jag bytte färg.

Så i vårt bygglov så står det grått. På vår tomt står ett rött hus med vita knutar. Klassiskt, stilrent och mycket tjusigt. Skulle det komma en kontrollant så hoppas jag den är färgblind.


Första penseltaget. Ett historiskt ögonblick.

Efter en del svett, tandagnissel och en liten tår från Oscar när han välte skyliften (ingen i korgen som tur var) så blev det äääääntligen klart. Jag bävar för när det skall göras om nästa gång. Det vill säga om 15 år. Då måste vi dessutom göra allt underarbete som skrapning och grundmålning. Sen kanske inte svärmor har lust att lägga två veckor av sin sommar på att måla vårt hus.

Nu har vi börjat med något som är mycke roligare. Nämligen trädgården. Som jag har längtat! Ibland har jag lätt för att snöa in på saker. Just nu är jag insnöad på allt som har med trädgård att göra. Jag plöjer tidningar och böcker efter inspiration och kunskap. Jag drömmer, smider planer och gnuggar händerna av förtjusning. Oscar sliter sitt hår och stirrar tomt framför sig när han försöker lära sig skillnaden mellan tulpan och hibiskus.


Min bästa vän just nu, en hederlig gammal VOLVO och en grym chaufför som hjälper mig fram till mina drömmars mål.

Jag är medveten om att mina drömmars trädgård är långt borta. Väldigt långt borta. Men nu har vi tagit ett steg i rätt riktning.


Vårat vackra gråa hus, med sin fantastiska trädgård. Fylld av prunkande perenner. Vackra träd vars grenar dignar under de mogna frukternas tyngder. Buskar, översållade med praktfulla fjärilar. Barnaskratt.. Ja, det kostar ju inget att drömma.


Kommentarer
Postat av: Catti

Vad fint det är

2011-08-25 @ 08:50:38
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: livets underverk

Vilket fint hus ni har byggt!

2011-08-25 @ 10:49:43
URL: http://livetsunderverk.wordpress.com
Postat av: Elisabeth, Hector och Otto

Hej!

Så fint det blev när det blev rött, själv tycker jag det är snyggast med lite mer färg på husen. Vi har själva i år skrapat, grundmålat och gett vårat hus en mörkare gul nyans och det var 14 år sedan. det gick faktiskt mycket bättre än väntat.

Klart att dina drömmar kommer att slå in en dag!

KRAM från Elisabeth, "pappa" Hector och lilla Otto

2011-08-25 @ 12:43:09
URL: http://hundrum.dinstudio.se
Postat av: Johan & niklas

Hej Mauern (uttalas muurn) blev ju kanonfin. Delar av på ett mycket snyggt sätt. Och månlandskapet känns som ett minne blott. Du ska se att det löser sig när man börjar gräva runt och planera och flytta runt alla växter. Sen får man dela med sig, dela perenner och lökar med varandra ("dela lökar" fniss). Mycket bra början!! Ses snart kram

2011-08-25 @ 15:45:38
Postat av: sARA

Ert hus är jättefint, snyggt inrett och trädgården kommer att bli minst lika super! Ha tålamod min vän, tålamod (kanske inte din bästa egenskap dock hihi)

Kram kram från Sara



2011-08-25 @ 20:38:25
Postat av: Lovisa

Så fint det blir!! Kan du inte komma och planera lite för vår trädgård med? Byte av färg behöver du inte tänka på, det är inte bygglovspliktigt =)

2011-08-25 @ 20:48:22
Postat av: GABBI

Super fint!! Får ta o springa förbi nån dag!

2011-08-26 @ 16:34:52
Postat av: maria

Åh vad fint huset blev, rött är klassiskt fint!!

2011-08-26 @ 20:11:25
Postat av: Ida Eriksson

Hej vad fint ni har fått det, Vi har också ett röt hus med vita knutar...:) Vad härligt att drömma om trädgård och barnskrik!! Tänker på dig ofta, KRAM Ida



Har bytt adress på bloggen bara!!

2011-08-27 @ 18:19:35
URL: http://http://tankardaochnu.blogspot.com/
Postat av: Sara

Ååh va fint! Muren är superfin! Kommer bli en strålande fin trädgård ska du se:) Bra val med rött också förresten, tidlöst och klassiskt!

2011-09-03 @ 22:05:28
Postat av: m. ♥

Hur står det till en kväll som denna? :)

2011-09-03 @ 22:31:00
URL: http://utankontroll.blogg.se/
Postat av: Maria

Fantastiskt fint hus, det har ni gjort bra!!

2011-09-29 @ 13:52:25
URL: http://slaria.blogg.se/
Postat av: Marie och Hans i Motala

Vadå, sliter sitt hår? Var inte Oscar som sin bror upptill? eller var det efter detta med målandet ; )

2011-10-09 @ 10:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0