Pengar pengar pengar

Jag tycker inte pengar är så viktigt. Visst det underlättar att ha dom, men jag är varken särskilt snål eller slösaktig. Det här kan jag ju säga bara för att jag har jobb, tak över huvudet och mat på bordet. Saknar man det är ju läget ett helt annat.

Anledningen till att jag fick för mig att skriva om det här är att jag slog på TV:n och det var "Lyxfällan" som rullade. Unga människor i sina bästa år som har skulder upp över öronen, som tar dyra krediter för att kunna betala sina räkningar. Handlar kläder på kredit och byter bil som andra byter underkläder. Jag kan inte riktigt fatta hur det kan bli så. Att man tillåter sig själv att hamna i den situationen att kronofogden lurar runt varje hörn, särskilt om man har familj.

Visst vi har både studielån och billån. Men vi hade ju ångest över att köpa bilen och räknade både framlänges och baklänges innan vi slog till. Vi räknade på att en utav oss skulle bli utan jobb, det kan ju hända trots att folk alltid kommer behöva sjukvård. Sen valde vi att betala av den ganska snabbt, så att det kvarvarande lånet inte skulle bli större än värdet på bilen.

I dagens materialistiska samhälle kanske det är lätt att bli fartblind. Jag handlar också massor, mycket mer än jag behöver. Skulle säkert må bättre om jag skänkte pengarna till bättre behövande. Har tänkt på det många gånger. Jag har kläder i min garderob som fortfarande har sin prislapp kvar men jag har betalt dem med egna pengar. Lämnar sällan tillbaks något som jag ångrar att jag köpt, det blir liggande ett tag och sen skänker jag bort det. Jag påstår inte att jag är ekonomisk, jag liksom många med mig bidrar till storkonsumtionen. Men jag vågar påstå att jag har råd med det, även om det är onödigt och i många avseenden förkastligt.

Sen tycker jag det är alldeles för lätt att få lån. Du kan få ett sms lån inom några minuter, utan kreditkontroll. Till skyhög ränta förstås. Sen får du ta ett nytt lån för att har råd att betala det första. Så är man inne i en ond cirkel.

Hur ser ni på det här med pengar och lån?

Kommentarer
Postat av: Linnea

Hm, dumt att fråga mig... Har ju för inte så länge sedan fixat till min ekonomi! Jag är så glad att jag är på rätt köl!!! Håller med dig, man ska passa sig!!! Och det borde vara förbjudet för föräldrar att köpa saker/ta krediter i sina barns namn... Det händer hela tiden och är förkastligt!!! Så tycker jag!



2009-08-04 @ 22:59:08
Postat av: veronica

Jo du har ju verkligen styrt upp din ekonomi, starkt av dig tycker jag även om du inte riktigt spelar i samma liga som dom i programmet... Att ta krediter i någon annans namn, särskilt sina barn borde ju va spöstraff på. Kramkramkram

2009-08-05 @ 13:52:28
URL: http://veronicaolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0