Veckans boktips

Räknar med att klämma en bok i veckan under semestern, för naturligtvis kommer solen att skina på min bleka lekamen hela semestern där jag ligger på stranden. Och vad passar sig då bättre än att läsa? Jag har tjuvstartat med en riktigt hemsk bok som jag tycker alla borde läsa. Började läsa den på tåget på väg ner till skåne och läste ut den på ett kick.

Tåget var inget bra ställe att läsa på, tårarna rann, jag fick arga rynkor i hela huvudet och började titta misstänkt på alla män runt omkring mig. Boken jag läste var "14 år till salu" av Caroline Engvall. Boken är en sann historia och grundas på Tessans berättelse om hur hon börjar sälja sex efter att ha blivit våldtagen av en jämnårig kille på väg hem från stallet.

Boken är fruktansvärd och hemsk men där finns ändå hopp och kärlek. Hon beskriver hur hon hittar män på nätet som är intresserade av henne och hennes kropp. Män som är dubbelt och tredubbelt så gamla som henne. Män som våldtar, slår, förföljer och trakasserar henne. Intalar henne att hon är en hora som förtjänar det. Män som är sambos, pappor, äkta män och bröder. Män som går på gatorna och åker buss som vem som helst.

Tessan är en helt vanlig tjej med ordnade hemförhållanden som hamnar snett. Det kan hända vem som helst. Det kunde lika gärna varit du. Eller jag.
LÄS DEN!!!

Kommentarer
Postat av: NIna

Fy fan. Men den ska jag spä på mitt redan välutvecklade manshat med.

Bra med boktips. Uppskattas!

2009-06-20 @ 20:50:46
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: veronica

Jo är man inte manshatare innan så blir man...

2009-06-21 @ 17:28:51
URL: http://veronicaolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0