Astrid- vår ängladotter

Jag har blivit mamma, Oscar har blivit pappa men vi har inget barn hos oss. Astrid föddes en minut över ett i tisdags natt men hon fick inte stanna. Efter en okomplicerad graviditet och en normal förlossning så var det helt osannolikt att något sådant skulle kunna hända. Det fanns och finns fortfarande inte i vår värld att allt kunde sluta så fel. Det finns inga ord som kan beskriva hur vi mår just nu. Tomhet. Saknad. Förtvivlan. Ingenting känns starkt nog.

Hon andades aldrig, vi fick inte höra henne skrika. Personalen på förlossningen gjorde vad som stod i deras makt för att få igång hennes andning, men förutom att hennes hjärta slog som det skulle så visade hon inga livstecken. Vår dotter, helt perfekt och vacker som en dag. Slät vit hy med sin pappas rödblonda hår, alldeles för långa tår och min potatisnäsa- togs ifrån oss utan förvarning.

Vi fick ha henne hos oss hela natten, dagen efter kom mormor, morfar och morbror in för att se henne. Vi är hemma igen. Känslan att komma hem och se den tomma spjälsängen, vagnen och skötbordet är något jag önskar att ingen någonsin skall behöva uppleva. Just nu huserar vi hos mina föräldrar som ser till att vi äter och kommer upp ur sängen på morgonen.

Jag förstod aldrig hur mycket jag längtade efter att få bli mamma förrän nu när jag inte fick vara det. Eller jag är ju mamma men jag har ett barn för lite.

Kommentarer
Postat av: Maud

Vännen.....jag gråter med Er....

2010-04-22 @ 18:43:00
Postat av: Anonym

Vännen.....jag gråter med Er....

2010-04-22 @ 18:44:28
Postat av: Hanna

Åh så grymt sorgligt. Ta hand om er! Kram från oss båda, Hanna och Jocke

2010-04-22 @ 20:12:06
Postat av: Kattis

Veronica! Det finns inget jag kan skriva för att göra det bra! Mitt hjärta gråter för er! Jag tänker på er! Kramar

2010-04-22 @ 20:15:11
Postat av: nina

Jag saknar ord.

2010-04-22 @ 20:52:42
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag gråter... och sörjer att det inte finns ngt som kan ställa allt tillrätta.

Ni finns i mina tankar!

/Sara



2010-04-22 @ 21:12:43
Postat av: Dominique

Blir helt tårögd

2010-04-22 @ 21:14:51
URL: http://dominiques.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Tårarna rinner...tänker på er!!!!!

2010-04-22 @ 21:35:55
Postat av: Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Ofattbart! Jag är verkligen ledsen för er skull. Jag hoppas att ni någon gång kommer kunna gå vidare. Massor av kärlek!

2010-04-22 @ 21:41:56
URL: http://guldgris.wordpress.com
Postat av: Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Jag har precis läst din text för min sambo. Vi gråter och är i chock. Livet är skört!

2010-04-22 @ 21:47:14
URL: http://guldgris.wordpress.com
Postat av: Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Hej igen!



Hittade hit via en länk hos Nina. Du skriver fantastiskt bra. Kram!

2010-04-22 @ 21:48:02
URL: http://guldgris.wordpress.com
Postat av: Therese

Usch vad hemskt. Jag kan inte säga att jag förstår. Kan inte säga att jag vet hur det känns. Men jag gråter just nu så att tårarna forsar ner för kinderna. Tänker på er fast jag inte känner er och hoppas ni ser ljuset snart igen.

2010-04-22 @ 21:51:21
URL: http://www.krokkofin.blogspot.com
Postat av: Förvirrade Morsan

vet inte vad jag ska säga. det är verkligen hemskt... =(

2010-04-22 @ 23:07:36
URL: http://forvirrademorsan.blogg.se/
Postat av: En Pappa

Varför är livet så orättvist och så skört?? Jag hatar denna maktlöshet. Varför finns det vissa saker som ingen kan påverka?? Ingen förälder ska behöva överleva sitt barn. Två förväntansfulla föräldrar skall inte få sin nyfikenhet och längtan förintad. Att på detta sätt slitas från hopp och kärlek till förtvivlan och tröstlöshet.... är en prövning som ingen skall behöva uppleva.



Vi ser ibland föräldrar som inte sköter sig, som inte tar hand om sina barn, som inte ger den kärlek som varje barn borde ha rätten till. Varför får de föräldrarna den chans och den möjlighet som de

inte förtjänade.



Varför fick inte ett önskvärt barn en chans till liv?? Varför slocknar vissa lågor innan de tänts??



Tyvärr så finns det många och jobbiga frågor som vi aldrig får något svar på. Det borde inte vara så.



// Marcus

2010-04-23 @ 00:03:59
Postat av: AC

Åh Veronica, det finns inga ord.

2010-04-23 @ 08:16:20
Postat av: ♥Jossan ♥

Vad kan man säga? Så hemskt. Ingen borde få uppleva detta. Önskar dig all kärlek och förtröstan...

2010-04-23 @ 08:23:42
URL: http://johannajossans.blogg.se/
Postat av: Emma

Grattis till er lilla, beklagar att hon inte fick stanna. Jag vet att det är en fruktansvärd tid som väntar er nu och hur svårt det är att vara stark. Vill du ha några att "prata" med så finns det fantastiska mammor som gått igenom liknade hemska öden på Familjeliv. Du får även gärna maila mig direkt om du vill det. Våra historier skiljer sig åt, vår första lilla liten gav upp redan i v 26 i magen, men jag lyssnar gärna.



Stor kram!

2010-04-23 @ 08:24:39
URL: http://kickensblogg.wordpress.com
Postat av: Lovisa_

Blir alldeles tårögd och saknar ord... Tänker på er..

2010-04-23 @ 09:32:20
URL: http://www.nattljus.bloggsida.se
Postat av: vintageretroprinsessa



sitter med tårar rinnandes.



och skickar massa styrk till er.



Kärlek mamma Jessica

2010-04-23 @ 10:26:21
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - 3 dagar kvar! ♥ ♥ ♥

Så hemskt att ni skulle få uppleva varje förälders mardröm. Mina tankar finns hos er...

2010-04-23 @ 10:34:56
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Gud.. vet inte vad jag ska säga. :( Stor kram till er! ♥

2010-04-23 @ 11:05:03
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Linnea

Du skriver så vackert vännen! Ni finns i mina tankar hela tiden!!! Tycker så mycket om er!



Kram

2010-04-23 @ 11:37:28
Postat av: Elizabeta

HEJ!Har precis läst ditt brev (utdrag från din blogg) på Neurokirurgen. Blev jätte ledse. Känner inte dig men känner med dig.



Hoppas ni kämpar vidare och jag beklagar sorgen väldigt.

Kramar

2010-04-23 @ 14:33:43
Postat av: Mikaela

Tänker på er! Vet inget jag kan säga som gör det lättare. Ta hand om varandra och ta hjälp av andra!

2010-04-23 @ 15:38:24
Postat av: agneta olin

Veronica o Oscar!

Allt är så ofattbart. Att två sådana underbara inte kunde få behålla lilla Astrid. Ni vet att vi gör allt för er.

Kram mormor o morfar

2010-04-23 @ 18:40:22
Postat av: Marie och Hans i motala

Att livet är så skört är inte något man vill höra. Det måste vara det värsta som kan hända, att förlora sitt barn får inte hända någon. Nu har det hänt er båda och det känns så hårt och orättvist. Önskar jag kunde trösta.

2010-04-23 @ 19:13:01
Postat av: Maria

vet inte vad man ska säga. Vi tänker på er



Kram till er båda från maria och johan

2010-04-23 @ 19:59:58
Postat av: Ludde och Sanna

Vi tänker på er och er lilla fina Astrid.

Önskar vi bodde närmare och kunde hjälpa med det vardagliga, minsta lilla säg till så kommer vi ...



Varma kramar

Ludde och Sanna

2010-04-23 @ 22:47:19
Postat av: Elin landerdahl

Jag saknar ord... Tänker jätte mycket på er!

Kram

2010-04-24 @ 01:44:06
Postat av: Kristina Eriksson

Veronica, det finns inga ord....Jag tänker på er.

Hälsningar Kristina E på NIVA Linköping

2010-04-24 @ 04:10:51
Postat av: Morbror Rickard



Älskade syster och svåger att en sådan orättvisa skulle drabba er känns helt overkligt. Önskar att jag hade ord som hjälpte. Aldrig har jag upplevt maktlösheten som så total.

Ni finns ständigt i mina tankar alla tre.

Kram

2010-04-24 @ 09:29:44
Postat av: holm & pettersson

Hej älskade veronica och oscar, vi tänker på er och känner med er. vi känner vanmakt och hopplöshet. vi finns för er skall ni veta. kram från conny med familj<3

2010-04-24 @ 13:09:14
Postat av: Annie

Tänker på er! Kram /A

2010-04-25 @ 17:49:57
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ofattbart :-( kramar och tankar!

2010-04-25 @ 22:01:03
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: HANNA hELSING FD hERNBERG

Jag tänker på er och lider med er i er stora & svåra sorg.



2010-04-29 @ 13:36:03
Postat av: Fredrik och Sofie

Tänker på er! Fredrik o Sofie

2010-04-30 @ 20:14:28
Postat av: Emma - mamma till Meja

Hamnade här inne av en slump, tårarna rinner. Vet inte vad jag ska säga utan vill mest skicka dej en stor stor kram!!!

2010-05-04 @ 20:04:53
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag beklagar och kan inte förstå vad ni går igenom. Det måste vara det värsta som kan hända en, hoppas att lillans begravning blir fin. Många styrkekramar!

2010-05-05 @ 20:54:58
URL: http://www.annagirl.se
Postat av: Dorothea - Ett nästintill trillingliv.

Jag beklagar, jag har skrivit många rader - raderat - skrivit om och raderat igen. Allt låter klumpigt och okänsligt. Det ända jag verkligen vill få fram är att jag beklagar, mitt hjärta blöder och jag tänker på er!



Har en bekant som gått igenom samma sak, eller nästan.. väl inne på förlossningen såg man inga fosterrörelser så det blev ett urakut-snitt och tyvärr gick inte Isabella att rädda.

Idag har dock Isabella fått två småsystrar som hon vakar över från sitt rosa moln -jag hoppas att eran Astrid också får bli storasyster någon dag, om det är någonting ni vill.

Styrkekramar

2010-07-18 @ 15:20:26
URL: http://www.alltforforaldrar.se/theans

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0