Idag har jag varit huslig

Hittade en häck med bär utanför dörren, ni vet en sån där häck som är gjord av växter. Ifall ni nu tänkte stygga tankar. Häcken har jag sett förut, den med bären alltså. Har bara inte tittat så noga innan, men det visade sig vara svarta vinbär. I mängder. Dessutom verkar det som att det inte är någon som äger häcken. Den står där alldeles ensam och övergiven mellan två hyreshus. Så jag bestämde att den nog var min trots allt.

Jag och Oscar plockade av ett kilo på 20 min, vi snabbade på ifall häckens rättmätige ägare skulle dyka upp. Aska smaskade på som bara den, hon gillar alla bär. Den enda som dög upp var tanten som brukar leka tvättstugepolis, men hon smakade bara några bär och hälsade glatt. Så jag antar att det inte var hennes häck. Men bären kanske är magiska eftersom tanten log, det gör hon aldrig i tvättstugan.

Av bären har det blivit gelé. Första gången jag kokar gelé och jag klarade det utan att ringa mamma en enda gång. Sen har jag lärt mig av Niklas misstag (som kokar sin jorgubbsmarmelad 7 gånger och det är fortfarande sylt) och använt bärsocker, så nu har det säkert blivit stengelé istället. Fast Niklas bakar den bästa maten och de godaste bakverken (måste fjäska lite för annars kanske jag blir utan nästa gång), mycket bättre än jag någonsin kommer åstakomma!

Här kokar det som bara den...



... och så här tjusigt blev resultatet, utsidan alltså. Innehållet kan fortfarande bli en otrevlig överraskning.



Funderar på om jag skall nalla lite mer vinbär imorgon och koka saft. Det är ju smaskens med svart vinbärssaft.


Kommentarer
Postat av: nina

Å va trevliugt med vinbärsgélé. Fina burkar oxå. Det kanske man skulle göra lite själv. Måste bara hitta en häck att nalla av.

2009-07-29 @ 09:58:45
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: veronica

Du kan få låna min häck ;-)

2009-07-29 @ 11:55:22
URL: http://veronicaolin.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag plockade oxå vinbär, på min aldeles egna buske på balkongen. Sen var jag tvungen att jobba och satte dem i kylen. En vecka senare när jag hade tid att fixa till gelen hade de gäst :(. Så det får bli nästa år... Men jag ser fram emot en inbjudan att äta stek med din alldeles egna vinbärsgele i höst !!!



Puss

2009-08-04 @ 22:52:41
Postat av: veronica

Du är välkommen att smaka!!

2009-08-05 @ 14:31:23
URL: http://veronicaolin.blogg.se/
Postat av: Linnea

YAY!!

2009-08-08 @ 12:57:21
Postat av: Maria

Ser gott ut, hoppas man får smaka

2009-08-11 @ 21:16:58
Postat av: Maria

Finns massor av vinbär i Grebo, det är bara att komma ut och plocka

2009-08-11 @ 21:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0