Skillnad på hund o katt?!

Jag skäms. Oscar sa att jag inte behövde det men jag gör det i alla fall. Vi har två husdjur här hemma. En vovve, en kisse som båda är lika omtyckta och lika behandlade. Trodde jag i alla fall.

Janne (kissen) har varit på sommar kollo hos svärmor och svärfar i Västervik, precis som han brukar. För varje gång han är där så blir han bättre på att rymma. Det överviktiga slöa djuret visar sina oanade talanger och kan helt plötsligt öppna fönstrar, smita ut ljudlöst bakom ryggen (alla som har träffat honom förstår det osannolika i att han kan var ljudlös) och kräla ur halsband. En dag när han hade rymt (igen) och vi letat igenom alla grannarnas trädgårdar men gett upp och istället satt oss för att äta frukost bestämde vi oss att vi nog måste id märka honom. Grannens hund började plötsligt stormskälla och en halv sekund senare rusade (tro det eller ej, han sprang faktiskt) Janne uppför trappen och såg ut som värsta Tudor katten. Det var då vi kom på att vi kanske skulle försäkra honom också. Det var ju skönt att han hittade hem i alla fall.

Sen tog semestern slut, dax för Askas vaccinering och då tänkte jag slå två flugor i en smäll. Ringer veterinären för att beställa tid och det låter ungefär såhär;
-Hej jag skulle vilja beställa tid för min hunds ettårs vaccinering, säger jag.
-Har din hund varit här förut? frågar telefonisten.
-Jaa det har hon, svarar jag.
-Då är det bara att komma in på dropp in, du behöver inte beställa tid.
-Okej.....men jag har en katt också.
-Och den har inte varit här?
-Nej...och vi tänkte chippmärka honom.
-Hur gammal är katten?
-6år (nu börjar det hela kännas lite obekvämt, 6 år och är inte id märkt)
-Jaha, vad heter katten?
-Jan-Emil (jag förbannar Oscar över hans oförmåga att komma på normala djurnamn).
Fniss, fniss, sa du Jan-Emil??
-Ja och han behöver kanske vaccineras också?
-Är han inte vaccinerad???
-Jo en gång, men det är ju snart 6 år sen så det kanske är dax igen... (VARFÖR skulle jag ringa om Oscars katt??)
-Vanligtvis så gör man ju precis som med hundar, dvs varje eller vartannat år, så det är nog dax om det var SÅ LÄNGE sen.
-Jo jag misstänkte det (nu börjar jag känna mig inte så lite obekväm).
-Okej, vet du när katten är född?
- 030524 (av någon anledning hade det känns bättre att inte veta och säga att han var en hittekatt).
-Är han försäkrad?
-Ehh nej, det har liksom inte blivit av (bara haft 6 år på sig liksom, nu vill jag sjunka genom jorden).

Sen fick jag en tid som jag inte kunde eftersom jag hade fel blad i almanackan framme och fick ringa tillbaks och ändra tiden. Jag är en djurägare med full koll. Hunden är ID märkt, vaccinerad, försäkrad upp till huggtänderna, snart röntgad och mentalbeskriven samt en hel massa annat. Katten däremot... inte något av det just nu, men vänta bara!!!

Men å andra sidan är det svårt att skada sig när man tillbringar större delen av sin tid på detta sätt och då känns försäkring och id märkning lite overkill.



Det värsta är att jag tror inte alls att det är ovanligt. Katter är lätta att få tag på, billiga och ställer inte så stora krav. Annat är det med hundar (om man köper ifrån en seriös uppfödare vill säga), där har man krav på sig redan från början och de säljer inte till vem som helst. Vilket är jättebra, men det borde vara likadant för katter och andra djur också för den delen. Eller vad tycker du?



Kommentarer
Postat av: Fjant och Mirza

Vi ær førsækrade med vars en maxførsækring. Dæremot ær vi inte vaccinerade. Veterinæren tyckte inte det behøvdes då vi ær før fega (speciellt Mirza) før att gå ut då matte ringde om det. Hon har frågat varje gång vi varit hos veterinæren (många gånger) och de sæger likadant varje gång. Så hemma hos oss ær ingen diskriminerad!!! Fast matte skæmmer bort oss... Fattar inte att vi vågar kommentera på den hær sidan, ær det inte tanten som slænger oss in i væggen som har den??



Puss puss

2009-07-18 @ 09:05:24
Postat av: Linnea

Hahahaha!!! Hade gett pengar før att få høra det samtalet!! Stackars Verra... hahaha



Puss och kram

2009-07-18 @ 09:06:28
Postat av: Veronica

Tanten slänger bara den lilla mesiga i väggen och endast därför att den äldre damen som äger er inte fostrat er alls. Så det så.

2009-07-18 @ 22:16:45
URL: http://veronicaolin.blogg.se/
Postat av: Agneta olin

Hej!

Sitter med Kaisa och läser. Vi har skrattat gott båda. Isa ligger bakom oss och sover hon tycker vi är jättetråkiga.

Puss o kram

Mamma o Kaisa

2009-07-20 @ 14:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0