Skyldig

Sommaren på Gotland. Det är något särskilt det. Tänk om Astrid fått varit här och delat den med oss. Känt solens strålar och varma vindar. Studsat där i barnvagnen över stock och sten. Känt det svalkande vattnet kring små fötter och långa tår. Nu blev det inte så. Vi står ensamna kvar. Skyldiga att njuta av det som vår dotter aldrig fick uppleva.

För det är så det ofta känns. Skyldig. Skyldig att säga att maten smakar gott, fast jag i själva verket rasat i vikt. Tappat kilo efter kilo eftersom inget längre smakar. Ständigt illamående. Ont i magen. Tomheten som gör sig påmind.

Skyldig att uppskatta vår vackra ö och den härliga sommaren. Skratta och vara glad. Trots att jag helst av allt skulle vilja lägga mig ner och sluta finnas till.

Men så ibland. Glimtar lyckan till. Helt plötsligt och oväntat smakar maten igen. Jag ser de vackra i vyn. Uppskatta vågornas svalka igen. Trots denna ständiga påminnelse om allt som gått förlorat. Tankarna på hur det borde varit. Tankarna på hur vi kunde mått just nu. Vi skulle varit en lycklig familj. Men vår fina dotter fattas oss. Hon kommer aldrig åter. Aldrig någonsin.

Det är något alldeles alldeles särskilt med Fårö.


Helgumannen på Fårö.

Helgumannen´s fiskeläger.

 

(Tack alla för era snälla kommentarer. Ja, jag kanske borde skriva en bok!? Nina, hjälper du mig med layouten? ;-))


Kommentarer
Postat av: Jen

Vill skicka dig en kram. Önskar så att jag inte visste hur det känns, det du beskriver. Och jag önskar att du inte behövde beskriva hur du känner, att du och alla andra slapp uppleva det hemska i att ha förlorat ett barn.



Ibland kommer de, stunderna då man uppskattar det lilla i livet. De är dock få för det är svårt att uppskatta det lilla när man förlorat det största. Men när de kommer, njut av dem utan dåligt samvete! Det är vad våra barn hade velat.



Tusen kramar!!

2010-08-12 @ 11:30:13
URL: http://jennirydberg.blogspot.com/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Fy fan va sorgligt, men snälla känn inte skuld. Lätt att skriva förstås.... men jag tror vi alla runt dej är överrens om att få se dej skratta och vara glad, njuta av maten och vackra gotland utan skuld är vad vi önskar dej, innerligt.



Skuld för något man inte kunnat påverka är ju skit. Inte nog med sorgkänslor, ska det komma massa skuld och tynga ner det redan överbelastade känslosystemet.

Hoppas du snart kan känna känslor av hopp utan att jävulen skkuld ska göra sig påmind.



SJÄLVKLART hjälper jag dej med layouten till din bestseller.

2010-08-12 @ 11:36:43
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Catti

Tycker inte du ska känna dig skyldig till något. Gör det som känns bra för dig och srunta i vad andra tycker.

Kramkram

2010-08-12 @ 21:04:26
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: agneta olin

Fortsätt skriva, och gör precis det som känns rätt för dig.

Dåligt samvete och skuld har man alldeles för mycket utav.



Absolut tycker jag också att du ska skriva en bok.

Kom ihåg att vi finns för er.

Älskar dig

Kram mamma

2010-08-13 @ 10:55:06
Postat av: Linnea

Definitivt, en bok!!! Du skriver så vackert och fint, även om de väldigt tunga bitarna! Jag har sagt det förr och gör det igen :)! Förstår att det är jobbigt, kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas... Hoppas vi kan ses snart!



Tycker så mycket om dig!!



kram

2010-08-15 @ 23:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0